Novosti iz udruge

Institucije EU – Što je Europski parlament? | EUforija 2024: Naš Glas, Naša Europa | Ministarstvo vanjskih i europskih poslova

(HR)

Koje su europske institucije i kako zapravo funkcioniraju?

Većina europskih građana je svjesna europskih institucija, ali koliko zapravo znaju o njihovom radu? Pokušat ćemo objasniti na razumljiv način, a za to ćemo podijeliti ovaj članak u dva dijela. Pripremite se, jer ima puno toga za raspakirati!

Prvo, krenimo se podsjetiti koje su tri glavne institucije EU: imamo Europski parlament, Europsku komisiju i Vijeće Europske unije. Postoje neki “lažni prijatelji” našeg Vijeća EU, često čujemo i o Europskom vijeću i Vijeću Europe, pa ću ih razjasniti kako bi njihove razlike bile razumljivije.

S obzirom na to da su europski izbori pred vratima, započet ćemo s Europskim parlamentom (EP). EP je osnovan 1952. godine, u svom prvom obliku, kao Zajednička skupština Europske zajednice za ugljen i čelik. Godine 1962. mijenja ime u ono koje danas poznajemo. Mala zanimljivost o EP-u je da su njegovi poslovi podijeljeni između dva grada, Bruxellesa (Belgija) i Strasbourga (Luksemburg). Trenutno, EP ima 720 članova koji se izravno biraju od strane birača diljem Europe od 1979. godine. Pravo pitanje je: koje su funkcije parlamenta i kako on radi?

Tri glavne funkcije EP-a su zakonodavna, nadzorna i, u suradnji s Vijećem EU, uspostavljanje i odobravanje dugoročnog proračuna EU. Ukratko, sve što obuhvaća funkcije je:

  • Usvajanje zakona EU, zajedno s Vijećem EU, na temelju prijedloga Europske komisije
  • Odlučivanje o međunarodnim sporazumima
  • Odlučivanje o proširenjima
  • Pregled programa rada Komisije i traženje od nje da predloži zakonodavstvo
  • Demokratski nadzor svih institucija EU
  • Izbor predsjednika Komisije i odobravanje Komisije kao tijela. Mogućnost glasovanja o nepovjerenju, što obvezuje Komisiju na ostavku
  • Davanje razrješnice, tj. odobravanje načina na koji su proračuni EU-a potrošeni
  • Provjera građanskih peticija i postavljanje upita
  • Raspravljanje o monetarnoj politici s Europskom središnjom bankom
  • Postavljanje pitanja Komisiji i Vijeću
  • Promatranje izbora
  • Uspostavljanje proračuna EU, zajedno s Vijećem
  • Odobravanje dugoročnog proračuna EU, “Višegodišnjeg financijskog okvira”

Najkompleksniji dio za razumijevanje je kako EP zapravo radi. Prvo, važno je napomenuti da ne postoje stranke, već političke skupine. Rad je podijeljen u dvije glavne faze: rad u odborima i plenarne sjednice.

  • Odbori su zaduženi za planiranje zakonodavstva, što znači da prolaze kroz prijedloge zakona, a članovi EP-a (MEP-ovi) i političke skupine mogu predlagati amandmane ili odbiti prijedlog zakona.
  • Plenarne sjednice su uglavnom za donošenje zakona. U ovom trenutku svi MEP-ovi okupljaju se u parlamentu i glasaju o predloženom zakonodavstvu i amandmanima.

Kao što smo spomenuli, u Europskom parlamentu nema stranaka već političkih skupina. Kako se to prevodi? Kada birate svog nacionalnog MEP-a, oni se kasnije transnacionalno pridružuju političkoj skupini. Na primjer, HDZ je uključen u Europsku pučku stranku, dok je SDP u Progresivni savez socijalista i demokrata (S&D).

Govoreći o tome kako se Hrvatska uklapa u parlament, važno je napomenuti da je zastupljenost u Europskom parlamentu proporcionalna broju stanovnika svake zemlje, što znači da Naša lijepa domovina ima 12 mjesta. Ta su mjesta trenutno raspodijeljena na 4 u političkoj skupini EPP, 4 u S&D, 1 u Renew, 1 u Europskim konzervativcima i 2 mjesta pripadaju neovisnim članovima. Kasnije u ovoj seriji članaka objasnit ćemo što svaka politička skupina predlaže.

U sljedećem dijelu ćemo objasniti što su Europska komisija i Vijeće Europske unije te kako obje institucije rade.

Ostanite s nama! Naš glas, naša Europa!

(EN)

What are the Europeans Institutions and how do they actually work?

Most European citizens are aware of the European Institutions but how much, in reality, do they know how they work? We will try to explain it in a comprehensible understanding approach, and for that we will divide this article in two parts. So buckle up, because there is a lot to unpack!

Firstly, let’s start with recapping which are the three main EU Institutions; we have the European Parliament, the European Commission and the Council of the European Union. There are some faux friends of our Council of the EU, commonly we also heard about the European Council and the Council of the European Union, and I will debunk them so their differences are more understandable.

With the European elections just in our doorstep we will start with the European Parliament (EP). The EP was established in 1952, in its first form, as the Common Assembly of the European Coal and Steel Community. In 1962, it changed its name to how we know it today. A little curiosity about the EP is that its works are divided by two cities, Brussels (Belgium) and Strasbourg (Luxemburg). Currently, the EP has 720 members that are elected directly by voters all around Europe since 1979. The real question is: what are the parliament’s functions and how it works?

The three main functions of the EP are legislating, supervising and, in cooperation the Council of the EU establishing and approving EU’s long-term budget. Quickly, all that compromises the functions is:

  • Passing EU laws, together with the Council of the EU, based on European Commission proposals
  • Deciding on international agreements
  • Deciding on enlargements
  • Reviewing the Commission’s work programme and asking it to propose legislation
  • Democratic scrutiny of all EU institutions
  • Electing the Commission President and approving the Commission as a body. Possibility of voting a motion of censure, obliging the Commission to resign
  • Granting discharge, i.e. approving the way EU budgets have been spent
  • Examining citizens’ petitions and setting up inquiries
  • Discussing monetary policy with the European Central Bank
  • Questioning Commission and Council
  • Election observations
  • Establishing the EU budget, together with the Council
  • Approving the EU’s long-term budget, the “Multiannual Financial Framework”

The most complex part to understand is how the EP truly works. First of all, it is relevant to remark there are no such thing as parties, but instead political groups. The works are divided into two main stages: committee work and plenary sessions.

  • The committees are in charge of planning the legislation, meaning they go through the legislation proposals, and both the Member of the EP (MEPs) and the political groups can propose amendments or reject a bill.
  • The plenary sessions are mainly to pass legislation. In this moment all MEPs gather in the parliament and vote on the proposed legislation and amendments.

As we mentioned above, in the European Parliament doesn’t have parties but rather political groups. How does this translate? So, when you are electing your national MEP, they later affiliate transnationally to a political group. For example, HDZ is inserted in the European People’s Party while SDP in the Progressive Alliance of Socialists and Democrats (S&D).

Talking about how Croatia fits in the parliament, it is important to remark that the representation on the European Parliament is proportional to the population of each country, this means that for our beautiful homeland we get 12 seats.  These seats are currently inserted 4 in EPP political group, 4 in S&D, 1 in Renew, 1 in the European Conservatives and 2 seats belong to non-attached members. Later in this series of articles we are going to lay out what each political group is proposing.

On the next part we will approach the what is the European Commission and the Council of the European Union and how both institutions work.

Stay tuned! Our Vote, Our Europe!

Ovaj je dokument izrađen uz financijsku podršku Ministarstva vanjskih i europskih poslova Sadržaj ovog dokumenta u isključivoj je odgovornosti udruge mladih “Mladi u EU i ni pod kojim se uvjetima ne može smatrati kao odraz stajališta Ministarstva.

This document was created with the financial support of the Croatian Ministry of Foreign and European Affairs. The content of this document is the sole responsibility of the youth association “Youth in the EU” and can in no way be taken to reflect the views of the Ministry.

Author/Autor: Ana Antónia Alves Fernandes