Ovisnost o digitalnim tehnologijama
Razvoj interneta kao i mobilnih uređaja značajno su doprinijeli formiranju današnjeg društva. Ta promjena posebno je uočljiva kod mlađe populacije poput djece i adolescenata Internet je sredstvo koje olakšava svakodnevicu što se tiče komunikacije te lakše povezanosti s ostatkom svijeta. Ujedno omogućuje edukaciju te zabavu kao i informiranje o raznim događajima na lokalnoj i svjetskoj razini. Mobilni uređaji postali su sastavni dio svakog kućanstva pa se u današnje vrijeme podrazumijeva da svaka osoba, uključujući i djecu, ima barem jedan mobilni. Može se reći kako su ljudi postali „ovisnici“ o korištenju interneta kao i mobilnih uređaja te su postali „robovi“ medija koji ih okružuju.
Djeca i mladi danas, generacija su koja odrasta u doba kada su internet i mobilni uređaji kao i mediji važan dio njihovog svakodnevnog života. Koriste se računalima u razne svrhe: obrazovne, poslovne, kao zabavu. Od malih nogu postavljeni su ispred ekrana pred kojima uče, unaprjeđuju i otkrivaju nove spoznaje i znanja. Često znaju više i od samih roditelja. Osim što gledaju edukativne, kreativne i zabavne sadržaje, djeca vrijeme provode igrajući razne računalne igre. Računalne su igre osim među djecom popularne i među starijom populacijom. Sve su više popularne igre s više igrača u kojima se odvijaju radnje i zadaci kao u stvarnom životu, pa djeca često zamjene virtualan svijet s onim stvarnim. No, tamna strana računalnih igara je u tome što djeca zanemaruju prijatelje i stvarnost, sa virtualnim prijateljima s kojima provode sate i sate igrajući i rješavajući razine. Sve ono što uključuje provođenje previše vremena pred ekranima štetno je za dijete, njegov govorni razvoj i obrazovni razvoj.
Mediji, Internet i digitalni uređaji imaju i svoje pozitivne strane među djecom u svrhu razvitka dobre medijske pismenosti koja je vrlo bitna u ovo doba, poticanja na kreativnost, inovativnost. Djeci omogućuje da upoznaju svijet, kulturu, jezike, a sve to u samo nekoliko dodira na ekran. Omogućuju lakšu i bržu povezanost i komunikaciju diljem svijeta. Pružaju djeci mogućnost educiranja, zabave, učenja i zapažanja, a da pritom ne napuštaju dom. U vrijeme pandemije Covid-19 pozitivno su djelovali pri prijenosu informacija na relaciji ustanova – roditelj te djeci omogućili da i dalje, pa premda to bilo i online, prate i usvajaju nova znanja i vještine koje bi inače savladavali sjedeći u klupi i družeći se uživo sa svojim prijateljima. Koliko dobrih toliko i loših strana ima razvoj tehnologije, no najbitnije je u svemu tome pronaći i odrediti balans koji neće naštetiti djetetu kako bi se moglo što bolje i kvalitetnije razvijati u ovo moderno vrijeme.
Članak je objavljen u sklopu jednogodišnjeg projekta „Ovisnost – put u ropstvo“. Cilj projekta je informirati javnost o oblicima, štetnosti i prevenciji svih oblika ovisnosti. Projekt provodi Udruga mladih „Mladi u Europskoj uniji“ , u partnerstvu s Općinom Pirovac i Zavodom za javno zdravstvo Šibensko – kninske županije. Projekt je financiran sredstvima Ministarstva zdravstva.